Pages

Thursday, 27 February 2014

Slice Cheese Cake dan KEK COKLAT KUKUS

Assalamualaikum. Buka-buka notes dalam pc, jumpa resepi nie. Homaigoddd. Memang lama dah nak buat benda alah nie. Cuma masa tidak mengizinkan. Harap-harap dapat buat minggu nie. Ececece. So, just share dulu ajelah. Enjoy~

Oleh:Ct Khadijah Ali
LIKE: www.facebook.com/bukuresepi

Bahan-Bahannye
4-5 keping slice cheese 
200 ml susu segar
70 gram butter atau marjerin
70 gram tepung gandum (diayak dahulu)
70 gram gula
4 biji telur saiz M
beberapa titik esen vanila 

Cara-cara

1. Carikkan slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar.

2. Kemudian masukkan dalam periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. kacau sentiasa.

3. Masukkan butter dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.

4. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula hingga menjadi meringue@foam

5. Didalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul.

6. Akhir sekali campurkan meringue sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi dan beberapa titik esen vanila, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. gliss acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. Curah adunan kek di dalam acuan .

7. Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit, gunakan acuan kek berukuran 18cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk mendapatkan kek yang elok teksturnya.

8.Hias ikut kreativiti sendiri atau dimakan begitu sahaja. kek ini lembut dan ringan. tak rugi mencubanya.Sy letak Coklat Chip.

Peringatan- Pastikan meringue betul betul kental, cara nak tahu meringue dah kental ialah dengan cara menterbalikkan bekas adunan dan meringue takkan jatuh.Selamat Mencuba. —


Resepi Kek Coklat Kukus

*2cwn tpung blue key
*1cwn myk msak
*1cwn air pns
*1cwn gula
*1cwn susu bsah
*2bji tlur
*1cwn serbok coco
::::cmpur kn sume bhan td dan gaul hgge sbti kmudian bru la di kukus..
OREO CHEESE CAKE
BAHAN A

2 PAKET PANJANG OREO - BUANG INTI KAT TENGAH TU YER.TP JGN BUANG TERUS.KETEPIKAN DLU

130GM BUTTER

BAHAN B:-

250 CREAM CHEESE

100GM COOKING WHITE COKLAT - CAIRKAN CARA DOUBLE BOILER

15GM GELATIN HALAL - LARUTKAN DLAM AIR PANAS HINGGA CAIR

1 PAKET OREO

80GM GULA KASTOR

250GM KRIM PUTAR

50ML AIR PANAS - UTK CAIRKAN GELATIN

1 SUDU TEH ESEN VANILA - KASI WANGI SEKETTTTT

CARA NAK WAT :-

BAHAN A

1. BLENDER/RAMAS BISKUT OREO TU SMP HALUS

2. BUTTER TD TU CAIRKAN DAN GAULKAN BERSAMA BISKUT OREO. TEKAN RAPAT2 DALAM ACUAN UNTUK JADIKAN DIA DASAR KAT KEK.

3. SIMPAN DLAM PETI AIS DLM 30 MNIT.

BAHAN B

1.CAIRKAN GELATIN DENGAN AIR PANAS SEHINGGA LARUT

2. PUKUL KRIM KEJU/CREAM CHEESE DENGAN GULA CASTOR HINGGA LEMBUT N BERKRIM

3. MASUKKAN COKLAT PUTIH CAIR TU DLAM ADUNAN KRIM KEJU DIIKUTI DENGAN GELATIN DAN KACAU HINGGA SEBATI. TAMBAH SEDIKIT ESEN VANILA DAN KCAU HINGGA SEMPURNA

4.MASUKKAN KRIM PUTAR DAN PKUL LAGI SEHINGGA SEBATI.

5. MASUKKAN ADUNAN KRIM KEJU TD KE ATAS ADUNAN BAHAN A.HIAS IKUT SUKA HATI KAMU. HEHEHE...SIMPAN DLAM PETI AIS SEKURANG-KURANGNYA 4JAM.BARU LA SEDAP MAKANNNNN....

PS : NAK GAUL ADUNAN KRIM CHEESE TD NGAN BISKUT OREO YG DIPATAHKAN KASAR PON BLEH.

Tuesday, 25 February 2014

Easy

Just another song, just another tale
Of a broken heart
Don't wanna see you hurt,
There's something you should learn
From the start


My friend you ought to know
I'm afraid it's time to know

Whoever said love was easy?
Should not have told you, oh
'Cause every time you feel it, yea
A piece of you is gone
Is it something that you want?
Something that you need?
Something you should know?
Whoever said love was easy, yea
Do you know they told you wrong?


Write it on the wall, tell it to them all
I'm happy now
Now you're standing tall
Don't wanna see you fall
Down to the ground



I know the feeling, is sweeter than ever
But I would regret
I'd rather tell you, now or never
What to expect

Tears don't always dry
But tell em there's no lie
'Cause at the end


Whoever said love was easy
Should not have told you
'Cause every time you feel it
A piece of you is gone
Is it something that you want?
Something that you need?
Something you should know?
Whoever said love was easy
Do you know they told you wrong?

Oh no, that's what you wrote

Sunday, 23 February 2014

1KL HERITAGE EXPLORACE DAY

Aku baru balik dari explorace kl nie. Pewai tak hilang lagi. Pusing-pusing satu KL dengan Fai, Fizz dan Haq. New experience evryone. Thanks. Tak mampu cerita panjang-panjang. Layan. Haa, sebelum terlupa , pagi tadi kami sempat panjat wall UPM. 


KL Tower tempat start dan finish.

aku sampai petak ke 6 je. Fai dah clean 1,2,3 route. Alley Fai!

kami dengan GoPro. Haha

p/s : just nice!

Bila rindu

Assalamualaikum w.b.t. Aku rindu dia. Aku nie jahat lah. Bila aku dah cuba buka hati untuk orang baru, dia datang balik. Selalu macam nie. Poyo ar. 

Kau, kenapa kau kena datang balik bila aku dah hampir berjaya sombong dengan kau?

Dah lah, aku benci perasaan nie. Bodoh ar aku nie. 


p/s : jangan lepaskan orang yang sayang kau kerana orang yang kau sayang

Monday, 17 February 2014

I won't give up








Ada ura-ura aku akan extend tahun di UTeM nie tapi masih ada 3 sem untuk menentukannya. Semoga Allah permudahkan segalanya. Amin.



Tuesday, 11 February 2014

Ponggal di Mydin

Sabtu lepas 8/2/2014 aku ada ikut satu majlis. MAJLIS TUAI PONGGAL. Lebih kurang lah macam tu tajuknya. Best. Panas. Dapat belajar buat ponggal a.k.a beras manis. 

Resepi ponggal Cik Kosong.
1. Satu cawan beras.
2. Susu Dutch Lady secukupnya.
3. Marjerin.
4. Gula perang.
5. Kismis dan gajus.

Cara-caranya :
1. Masak susu sampai mendidih. Dah mendidih baru letak beras.
2. Tunggu susu tu keluarkan buih sampai melimpah-limpah keluar, pastu jerit PONGGAL! PONGGAL!.. kemudian baru letak beras.
3. Tunggu kering sikit, baru letak marjerin, gula perang dan kismis serta gajus.
4. Dah jadi PONGGAL.

Haha. Tapi macam tak sedap je, tapi Ezza cakap sedap. Kena cuba sekali lagi nie. Mihmihmih. Thanks for nice memory. Layan gambar jom!








































Friday, 7 February 2014

CSR GLAD 2014

Program GLAD adalah salah satu cara yang paling efektif untuk aku 'menenangkan' jiwa aku.
Alhamdulillah. Hari demi hari bonding kami makin kuat. 
Hari nie 7.2.2013 bersamaan hari Jumaat, kami semua ke Persatuan Autisme Melaka. Berikut antara aktiviti yang kami buat. Aku melukis mural. Ada bakat juga rupanya. Haha. Layan ajer.












p/s : yg penting semua have fun kan? :) me too